Hemsida

Har varit lite dålig på att blogga ett tag nu..har haft fullt upp med att fixa till hemsidan!

Kolla in den vettja!

Babysim

Idag har vi varit på babysim hela familjen =) Mysigt att bada, det var dock lite kallt i bassängen tyckte jag..

Igår var vi på 80-årskalas i Ljusdal, Fredriks mormor fyllde år, vi åkte tåg.
Albin har aldrig åkt tåg och har länge velat göra de..så därför beslutade vi att det var ett ypperligt tillfälle för Albins första tågtur!
Det blev då ett tågäventyr vi sent ska glömma...

Ditresan gick bra, utan problem, Albin tyckte att det blev lite långtråligt efter ett tag men det är ju ganska förståeligt, jag tyckte också att det blev tråkigt efter ett tag ;)

Resan hem var då bland det drygaste jag gjort på länge!
När vi anlände till Ljusdals tågstation möttes vi av beskedet att tåget blivit ersatt av en buss..*suck*

Guu va drygt, jag hatar att åka buss, särskilt besvärligt med en 3 månaders då jag inte gärna tar henne i famnen på en buss, vädret och väglaget var i det allra värsta laget, jag vill att både hon och Albin ska vara fastspända. Som tur var hade vi bilstolen med till Elma, annars hade jag inte åkt bussen !

Väl inne på bussen fick vi höra att vi endast skulle åka buss till Järvsö och därifrån tåg, skönt!

MEN ICKE! Efter att vi kopplat lös oss och klätt på barnen åker bussen vidare, utan att informera någonting alls...vi sitter ovetande om hur länge bussfärden ska fortsätta, Elma är hungrig och skriker, Albin tjatar på att få åka tåg...jag är rosenrasande!

Vi åker bussen i ca 20 minuter till sedan får vi äntligen byta till tåget *PUH*
Vi sätter oss tillrätta, klär av ytterkläderna och matar Elma lite...tåget rullar!

TYVÄRR får vi beskedet att det är ett rälsbrott en bit framöver, så redan efter typ 15 minuter på tåget blir det återigen byte till buss ...

Herregud!

Elma är trött och lessen, hysterisk rent av i typ 50 minuter som känns som en hel dag i den lilla trånga bussen, som om inte det räckte så satt ett gäng 17-18 åringar precis bakom oss, halvfulla på väg till en fest i Gävle......

Tillslut kommer vi hem!

GRATTIS TILL LENA OCH MAGNUS SOM NU FÅTT SIN EFTERLÄNGTADE BEBIS!!!

Då ska man bli...

...vuxen på riktigt då !

Jag ska gifta mig !
Det är väl sista steget in i vuxenlivet de...eller iochförsig så dricker jag ju varken kaffe eller te så riktigt vuxen är jag väl inte än ;)

6:e mars när vi döper Elma har vi bestämt att vi ska slå till med bröllop oxå...så blir det gjort!

Äntligen!

Nu har vi äntligen fått ut Albin på isen!
V har haft ett himla sjå då han inte har velat prova nå mer efter de två första omgångarna..eftersom han inte kunde, dessutom är ju isen hal!!!

Men idag med många mutor och en pall som hjälp tog han sig med bravur ut på isen utan större utbrott!

Vi tackar för sällskapet, Johanna med familj =)

På förmiddan var vi till Rörberg och kollade på Enduro...dock inget för mig men Albin ttyckte nog att det var kul...kanske mest uppskattat av pappan i familjen =)
Även där var vi med familjen Olsson!

Elma har fått låna ett babygym av Agnes =)
♥Tack ♥

Hon verkar verkligen uppskatta det !!

Igår var vi hos Emma och firade hennes födelsedag, som egentlligen var i onsdags.
Fick jättegod smörgåstårta, & så fina dom var!

Vi hade köpt silverörhängen osså hade jag gjort ett halsband, satt även på en kedja som dock inte syns på bilden.

Ny hobby =)

Har gjort några halssmycken, jättekul faktiskt!
Fyrstaven uppe till vänster kommer det namn på snart den är en present, kan inte säga till vem än =)
Hjärtat är till Elma i doppresent, och Döskallen är Albins såklart!

Inbjudningarna på väg!

Postade dopinbjudningarna idag, bör dyka upp i vänner och släkningars lådor i början på nästa vecka....då jag antar att våran telefon kommer att gå varm   ;)

Jag, Albin och Elma har varit en sväng in till stan idag och uträttat några ärenden!

Kanske är det att måla som är Albins grej =)
Kolla in va fint min lilla kille har färglagt ballongerna =)

Elmas outfit idag på stan:

Nytt spel

Idag har vi...mest jag..gjort ett till spel.

Ritade ut cirklar på ett A3, som vi klistrade klistermärken på, ritade stjärnor på och gjorde några "stå över-prickar".

Gjorde iordning spelplaner med fem ballonger på varje i olika färger, gjorde små ballongkort i samma färger.

Som pjäser använde vi små plastdjur.

Hade en stor tärning som jag gjort till Albin förut, passar perfekt till spelet =)

Reglerna är enkla: Slå tärningen gå så många steg som tärningen visar. Hamnar man på en stjärna får man ta en ballong, har man den färgen på någon av ballongerna på sin spelbricka får man lägga den där!

Den som först får alla ballonger fyllda har vunnit!

Jag var nog ganska nära ett nervsammabrott när vi spelade spelet...Albin fattade inte hur  skulle gå på cirklarna/pluttarna/bollarna/prickarna..ja kallade det vad ni vill, det gjorde jag...alltså jag försökte med alla taktiker för att försöka få honom att förstå att han skulle flytta sitt djur lika många prickar som tärningen visade (han kan räkna prickarna på tärningen..)

Men han fattade inte...han var dock intressserad och ville spela, han förstod reglerna och räknade som sagt på tärningen...men hur man går med pjäsen den nöten är svår att knäcka...

Jag har verkligen inte tålamod för sånt här =P

Men jag gillar att spela spel...det kanske ni har fattat vid det här laget =)   hihi

Målat i snön

Kom nyss från gården, vi har sprayat med vattenfärger i snön =) Tack för tipset Johanna!

Albin är i vanliga fall inget riktigt utemonster..men nu ville han inte gå in istället =)

Idag och resten av veckan...(till att börja med) fick Albin vara ledig från förskolan...vi är nojjiga för att få magsjuka =(

Men vi lär ju få det ändå, för vi kan ju inte isolera oss helt och hållet..

På förmiddan var vi och hälsade på höggravida M =), det ska bli så spännande att se vad det är för krabat där inne, vi längtar efter att få träffa DEN!!!

Albin hade oxå en tandläkartid idag, andra gången för treårskontrollen, då han inte ville gapa särskilt länge första gången!
Denna gång hade vi pratat mycket om att man måste visa tänderna för tandläkarn...jarå det skulle han göra denna gång!

MEN inte då, han gapade inte idag heller, eller han gapade när vi tjatat på honom en lång stund, men då satt han ner på golvet och var typ 2meter ifrån tandhygenisten...så hon kan då inte sett mycket, gapet varade i ungefär 7 sekunder....

♥♥♥GRATTIS EMMA PÅ FÖDELSEDAGEN, VI SES PÅ LÖRDAG ♥♥♥

3 månaders vaccination

Idag har skruttan fått sina två första vaccinationssprutor!
När vi kom till BVC var Elma glad och nöjd som vanligt, anade inget om vad som skulle ske...(såklart)

När vi träffar sköterskan berättar hon att en till sköterska ska komma in då Elma ska få två sprutor samtidigt, en i varje ben....!
OJ..tänker jag...

Sagt och gjort, dom räknar till tre och sticker in sprutorna..då byts Elmas leende mot ett hjärtskärande illskrik =(
Mammas lilla kråka *snyft*

Men bara efter nåt ögonblick är hon strålande glad igen!!
Nu har hon lite feber...får se vart den tar vägen..

*******************       TIPS     *********************

Har kommit på en kanongrej!
Säkerligen är jag inte den första =) men jag har iallafall aldrig tänkt tanken konstigt nog, så enkelt!

Tycker att det är ganska drygt att klä på Elma varje gång vi ska åka nånstans, för att inte tala om när allt ska av igen och då särskillt om damen har somnat, alltså då hon åker i bilstolen...vilket sker många gånger om dagen för oss.

Kom då på den brillianta idén (enligt mig ..hihi) att stoppa ner åkpåsen i bilstolen och dra igenom bältena genom bälteshålen, Voila:

Nu är det bara att stoppa ner direkt, inga ytterkläder förutom mössa! =)

Pinnbröd

I söndags gjorde vi en eld på gården, med visionen att kunna grilla goda pinnbröd..

Degen fick vi till...eld blev det ju..men jag vill nog säga att pinnbröden blev mer rökta än grillade, även vi och våra kläder luktade som ett helt rökeri!
Vi fick en stund i friska luften iallafall.... eller ja den var ju heller inte så frisk när jag tänker efter =)

Memory

Häromdagen när Albin var hemma från förskolan gjorde vi ett memmoryspel med nära och kära =)
Kvällen innan hade han precis kommit på hur man spelar memory, det har tidigare varit svårt men då ramlade kronan ner =)

Vi valde bilder och personer vi ville ha med och sedan skrev vi ut dom och plastade in!

Dagens utflykt

Idag har hela familjen varit till Hemlingby, mysiga timmar i backen med pulka/bobåkning och korvgrillning.
Det var fler som hade samma plan idag =)
Elma sov skönt i vagnen nästan hela tiden. Backen är stoor tycker jag, det går fruktansvärt fort ner..vi hade tyvärr glömt Albins hjälm på förskolan, så jag var lite nervös faktiskt...men han åkte inte själv iallafall och vi åkte inte ända uppifrån..

När vi kände oss färdiga i backen tog vi en tur till Bönan där träffade vi mamma, pappa och syrran med familj.
Ebba och Liam åkte skridskor på den frusna viken, faktiskt provade Albin oxå att stå på skridskorna...efter massor av bråk och övertalning!

Lördagkvällen spenderade jag i köket och bakade lite till dopet =)

Bilder från dagen:

Hemlingbybacken!

Imorron Lördag blir det korvgrillning och pulkaåkning i Hemlingbybacken! (om det inte är för kallt eller snöigt..)
Kom gärna o gör oss sällskap ni som vill och känner er träffade ;)

Idag på förmiddan var jag och barnen och hälsade på hos Camilla och Hampus, det blev en rolig lekstund för boysen, kort men intensiv :)

Ikväll blir det lite popcorn o mys framför tv:n!

Feber

Albin slapp inte feber denna gång heller =(

Vi ligger fortfarande i sängen, 8.30,  Albin har inte rört sig ur fläcken än...han ligger och tittar på tv.
Frågade om vi skulle gå upp och äta frukost..han svarade : Nej jag kan inte de..
Har väl aldrig hänt att Albin inte vill kliva ur sängen, han flyger annars upp så fort han öppnar ögonen..

Ha en bra dag!

Barnvagnsbio

Tänk vad tiden gårt fort!
Idag blev Elma 3 månader, då passade vi på att mysa till det med bio jag och hon =)

Har ni inte provat barnvagnsbio på Filmstaden så är det verkligen värt att prova!

Idag visades "Har ni hört ryktet om Morgans", helt okej film!

När vi hämtat Albin på förskolan var det dags för 2:a vaccinationssprutan, han var så duktig...skrek och grät visserligen när hon tog fram sprutan och stack, men det gick över väldigt snabbt och än så länge har han inte fått ont eller feber, hoppas han slipper det denna gång!

Elma har fått sin första förkylning, snorig och framförallt täppt i näsan =(

saccosäcken är klar!

Såhär blev den...inte så bra..men duger till Elmas myshörna =)

Idag  har Lena varit här och hälsat på, trevligt med lite vuxensällskap när Albin är på förskolan.

Igår var fösta dagen på länge som vi kunde ta oss ut på en promenad, det var kallt men en liten tur till pulkabacken fick det bli.
Även idag vågade vi oss ut i det något mildare vädret, runt-10 grader, promenerade till förskolan för att hämta Albin!

Har nu fått upp gardiner i sovrummet på en hemsprayad gardinstång då jag inte hittat någon vit till bra pris..

Nu när det är nytt år behövdes en ny almanacka, beställde ingen fotokalender i år..
Kul med en unik almanacka så jag målade en egen med tavelkritefärg...

Har ju fått en ny mobiltelefon oxå, mitt abonemang går ut inom kort passade då på att byta abonemang.

Hade tidigare Telenor bytte nu till 3 fick bättre villkor till samma pris som tidigare och som sagt även en gratis telefon!

Nu är det klart!

Tapetserade det sista idag, fondväggen. Nu är det lite "piffing" kvar bara=)

Garderobsväggen, en av dörrarna tapetserad med fondtapeten

Vi bytte även ut taklampan mot tre väggspottar, som vi satt på väggen bakom sängen högst upp mot taket.
Taklampan fick Albin i sitt rum istället, på väggen (det var tre spottar på en arm...)

Har tagit bort extrasängen till Albin i vårt sovrum då vi tycker att han är stor nog att sova i sitt eget rum...vilket han dock inte kommer att göra, men då får vi trängas i storsängen istället.

Extrasängen får inte plats nu när vi flyttat vår säng mot en annan vägg...Elmas lilla korgvagga bytte vi ut mot splälsängen som tidigare stått oanvänd i hennes rum.

Då blev det mer plats därinne och vi gjorde en myshörna istället med puffen jag köpte, den är inte klar..inte ens påbörjad, har bara lagt över tyget jag köpte, rosa fleece från Ohlssons tyger.

Sänghimmeln är ifrån Lundins säljlager.

En bra bit på väg !

Idag har jag slipat och tapetserat lite till. Började redan efter frukosten strax efter nio, Albin har varit med pappa F och Elma har varit med mig, hon har varit helt fantastiskt tålmodig =)
Legat o kikat halva dagen, dock bytt lite plats för omväxlingens skull, babysitern, sängen och utan blöja på ett täcke samt  tagit nån lur då och då =)

Strax innan två åkte vi in till stan tog en tur på Ö&B och till mormor och morfar.

Nu ikväll har jag klippt till våderna till sista väggen, med mönsterpassning...I HATE mönsterpass!

Imorrn är det dags att sätta upp dom..och det är ju bara att hoppas att jag klippt rätt...?!

Tapeter

Igår köpte jag tapeter till sovrummet..det blev vita metallic och en vit mönstrad fondtapet...inte helt nöjd...men rummet ser förjäkligt ut just nu så jag hoppas att det inte kan bli sämre ;)

Imorse började jag skära tapeter och hann få upp 1 våd..det är inte lätt att att vara snabb med två små barn hemma =)

Så jag valde att istället för att göra tusen saker samtidigt avbryta tapetseringen ;)

Nu ikväll när Elma låg o jollrade i sängen och Albin busade med pappa så fick jag upp nåra våder till...så det går sakta men säker framåt!
Återkommer med bilder imorrn!

Har även mitt i alltihop sålt syskonvagnen, la ut den på blocket tidigare idag och fick den som sagt såld redan nu ikväll =)

Vi använder den inte alls faktiskt...just nu med all snö är det lättare att dra bobben eller pulkan efter vagnen och om några månader har Elma växt ur liggdelen men kommer fortfarande vara för lite för sittdelen så vi valde att sälja den!

Nu är det dags för säsongspremiären av Let´s dance !

Innelek

Jag måste erkänna att jag tycker att det är skittråkigt att leka..iallafall det Albin helst vill leka..Han vill  t.ex. köra krock med bilarna, leka med sina små "krigargubbar" eller fäktas med svärden...jag vill hellre isåfall.. pyssla, rita, måla, spela spel eller bygga med lego men det vill ju inte Albin =)

Så idag när vi då satt och lekte nån billek föreslog jag att vi skulle bowla!
Vi letade på några toarullar osså klippte jag ut käglor av färgade papper, skrev siffror och ritade dit motsvarande prickar på käglorna,som vi sedan tejpade fast på toarullarna!

Gjorde även iordning en "spelplan" där det står var varje kägla ska placeras, då kan han para ihop siffrorna på käglorna med siffrorna på spelplanen samt att han kan räkna prickarna och då kanske lära sig hur siffrorna ser ut =)

Jätteenkelt!

Albin tyckte att det var kul att försöka få ner alla käglor =)

21 minus!!!

HUA!
Idag blir vi inne, iallafall barnen, Elma är för liten för denna kyla och Albin har lyckats dragit på sig feber och krupphosta har han på nätterna =(

Jag skulle behöva komma iväg o handla lite..men men får se om det hinns med till kvällen när pappan kommer hem.

Är ganska trött på den här vintern, nu har man (jag) väntat o väntat på att det ska komma snö! När den äntligen kommer är det såå kallt att man inte kan ta sig ut med den minsta skrutten, inte heller kul för Albin när det är över 10 grader =(

Osså tycker jag att det räcker alldeles lagomt med snö nu, inget mera snöandes tack!
Snacka om att man aldrig blir nöjd..o för att inte tala om I-landsproblem =/

saccosäck

Köpte en saccosäck, svart skinnimitation, som jag hittat på blocket idag =)
Har letat efter en "riktig" saccosäck ett tag, svårt att hitta till bra pris..
Men nu har jag som sagt hittat en. Jag vill ha en i Elmas rum.
Den ska ju inte vara svart såklart, jag ska klä om den i nåt rosa mjukt mysigt tyg =)

Återkommer med bilder när den är klar!

Någon som behöver ett överkast???

Har städat lite till idag och hittat på ett gammalt, men nästan oanvänt överkast till dubbelsäng, lila, med gardiner som passar till..
Någon som vill ha det? Bara komma o hämta isåfall.. först till kvarn! =)

♥♥♥Projekt sovrum inlett!!!♥♥♥

Nu ska det rustas, målas och tapetseras, sängen vill jag oxå måla om, tycker om den så jag vill inte byta ut den..blir ju mycket dyrare de också =) Just nu är den avlutad vill ha den i högblank vit!

Så idag började vi med att ta ben tur till Lindbergs färg för att kolla efter tapeter till hittade dock inga =( Letade efter något ljusrosa, gärna med blommor på STORA..som fondtapet, den får gärna vara metallic oxå!
Tips önskas!!!
De andra väggarna ska nog vara vita...

Vi har varit ute och promenerat med vagnen och bobben en sväng på eftermiddan, härligt friskt ute idag. Bara en halvtimme efter vi kommit in blev det ett himla oväder, snöade massor..tur att det avtagit lite nu annars hade vi nog fått upppleva 1998´s snökaos igen ;)

Stora tjejen halvsitter upppallad med en kudde i vagnen =)

3 December

Storstädning av barnkläder i klädförrådet i källaren idag...något jag ångrade efter ett tag, för guud så mycket  man samlat på sig..

Men när det var klart kändes det kanon =)

Har varit iväg till biståndsgruppen med tre säckar, samlat ihop två ikeapåsar med grejer som jag tänker ge bort, osså sorterat upp i storleksordning det som Elma kan växa i och använda.

Under tiden var Albin ute med pappa o åkte skidor.

På eftermiddan har vi handlat o lagat mat, pressad potatis och fläskfile & champinjoner i sås.

Efter maten gick vi ut och gjorde en snökoja och åkte spark.

Nu sitter vi i källarn och myser & kollar på Ice Age på storbild, Elma och Albin har pyjamas på sig för snart är det läggdags!

'

Elmaskruttan

Gott Nytt År!!!

Gårdagen firade vi med goda vänner hemma hos oss, tack  för trevligt sällskap!
Tilloch med Albin och Theo orkade vara vakna och fira in det nya året på tolvslaget.

Hade hoppats att Albin skulle ta lite sovmorron imorse...men inte det inte...han vaknade strax efter 8.

På förmiddan begav vi oss till Hagaströms IP för att Albin skulle få prova på att åka skridskor för första gången..
Det var jättekallt, blåsigt..
Albin var laddad! Men det blev dock ändå bara en väldigt kort tur på isen, då Albin fick ett utbrott så fort dom steg på isen..det blev tydligen inte som han tänkt sig..
Vi frågade vad som blev tokigt, försökte på alla möjliga vis att få honom sansad igen..men icke!

Fick ta pojken under armen och gå till bilen!

I efter hand har vi pratat om varför han blev så arg, han trodde att han skulle kunna åka på en gång..som dom andra killarna..men det var ju halt....!

Vill önska er alla ett härligt 2010!!!

Barnen hade ett eget bord

Efter maten blev det fiskdamm

Nere i källarn blev det BIO lite senare ;)

Tack för den fina buketten!