För ett år sedan...


För ett år sedan idag, strax innan 22 på kvällen befann vi oss på förlossningen..

Delar av ett inlägg jag la ut för 1 år sedan:



12 oktober 2009

39+4

Today´s the day??!!

 

8:45 Kommer till förlossningen

 

Vill juh inte föda barn, men jag vill inte bli hemskickad heller, är man inställd på att bli igångsatt så är man!!

 

En barnmorska kommer in och säger att det kommer bli igångsättning idag, vi får byta sal och jag för byta om.

 

11:10 Jag får första dosen gel (som ska mjuka upp… & ny ctg-mätning.

11:45 Kommer maten, fisk och potatis, ganska ok, inte särskilt hungrig… men petar ändå i mig lite för det här kommer ta tid…

 13:oo Tar en liten promenad runt sjukhuset.


17.10 Får mat… eller vet inte om jag kan kalla det mat direkt… inget ätbart i alla fall..


Vi går ut och går, tar en sväng till Sibylla och käkar hamburgare =)

En promenad igenom Boulongern blir det därefter.


19.10 CTG-mätning igen. Bebisen mår bra… Har fortfarande sammandragningar/förvärkar…

21.40 Ny CTG-mätning… Nu har värkarna tilltagit lite…

21.50 Nu gör det ont när värkarna kommer. Ber om bedövning… Värkarna kommer med ca: 3-5 minuters mellanrum… Ny kontroll.. Inget har ändrats… Värkarna gör ingen nytta... Bara ”pinvärkar” ..

22.10 Barnmorskan sätter in saltlösningsdropp inför bedövningen. Får veta att narkosläkaren kommer att dröja p.g.a ett akutfall som kommit in…

00.17 Narkosläkaren har kommit och har precis satt in en slang i mellan kotorna i ryggen och gett mig bedövning…


00.30 Bedövningen börjar redan verka!!! Känner inga nya värkar… Blodtryck kontrolleras var 5:e minut i ½ timme. CTG-kontroll…

02.45 Bedömning igen… Öppen 3cm och tappen är borta… Gör inget ont… känner bara  tryck neråt…

Går runt avdelningen 2varv… Nu ska jag försöka sova lite….

04.00 Barnmorskan  anser att man nu kan spräcka hål på hinnorna… Därför görs nu de!
Känner tryck neråt… BM sätter en elektrod på bebisens huvud som visar hjärtljuden…

05.10 Bedömning igen… Nu ca: 4cm öppen… får värkstimulerande dropp som ska påskynda…

05.50 Får nu en ”kateter” som mäter hur starka värkarna är ”innuti”… ca:5cm öppen nu…

Senast 14.00 ska bebisen vara född sa BM…

7.40 Nu gör det ont!

BM säger att det kommer att ta ca 1 timme per cm ungefär, det kommer 5 värkar per 10 minut. Det känns ännu mer hopplöst…

Fortfarande bara 5 cm öppen.

 

7.50  Ringer på Bm och säger att jag vill avbryta!

Kejsarsnitt börjar förberedas, droppen stängs av, få bricanyldropp som stoppar upp värkarbetet, när hon ska sätta in katetern känner hon igen då är det helt öppet… Bm blir lite ställd, frågar hur jag vill göra om jag vill prova föda vaginalt ändå?!




Det här är det absolut värsta jag varit med om, säger flera gånger att jag inte fixar det, innan sista värken är jag nära att ge upp…

Bm lovar att bebisen kommer komma ut nu med sista värken... det gör hon!!!

09.06  VÅRAN TJEJ HAR NU ÄNTLIGEN KOMMIT TILL VÄRLDEN!!!

En klump på 3798g 50 cm lång, en liten knubbis.

Hon är envis och har humör efter sin mamma! =)



Känns som igår....tänk vad tiden går

#1 - - Lena:

Grattis på födelsedagen finaste Elman!!!

Hoppas du och din familj får en fin (födelse)dag!



Hoppas brorsan är friks också!



Stor kram från oss!!!

#2 - - Johanna Olsson:

snyft, usch vilken vacker historia.. jag älskar lyckliga slut men tårarna rinner. Det är helt otroligt att den lilla tjejen nu fyller ett år! Stort grattis från oss alla så ses vi på kalaset.