Fira jul..

Nu är det inte långt kvar till julafton, eller två månader precis på dagen, men oj så fort det kommer gå!

Julfirandet är mycket mer än bara frid och fröjd, speciellt i vår familj. Jul och allt därtill innebär mycket konflikter, kompromisser och missnöje...

Ja visst låter det hemskt!

Vi har en stor släkt och många viljor ska behagas. Under hela min uppväxt har jag och min familj firat jul med hela tjocka släkten firat jul hemma hos min farmor.

Vi har aldrig, förräns på senare år börjat "lösa" upp denna för mig juligaste tradition - jul hos farmor ;)

Det är inte lätt att få ihop det när alla, syskon, kusiner och fastrar och farbröder,  har "egna" familjer på varsin sida, nu har det blivit så att vi firar tillsammans med syrran med familj och mamma och pappa varanna julafton och varannan juldag...

Men delar av släkten vill nog fortfarande hänga fast vid julen som den alltid varit, hemma hos farmor...

Det är svårt med nya platser och nya traditioner..

Redan nu har funderingarna och planerna för denna jul börjat smidas, det kommer inte bli som "vanligt" i år då F:s föräldrar åker utomlands och vi skull eha firat där...