En docka

Idag var jag och Elma på Barnens Hus för att köpa ett parasoll till vagnen.

Vi stannade till vid hyllan med dockor, herregud vad ungen sken upp!

Med ett stort leende och med gnistrande ögon såg hon på dockorna och sedan på sin mamma, som smälte direkt och köpte en docka =)

Oj, så glad hon blev, alltså det kanske låter helt otroligt..men hon gillade verkligen dockan!

Nu är det ju såhär att jag är förskollärare och ska förspråka genus o jämnställdhet, pojkars och flickors rätt till samma behandling osså vidare...

Det gör jag, tro mig!

MEN, jag VILL att Albins rum ska vara pojkigt och jag VILL att Elmas rum ska vara flickigt, jag klär Albin i tuffa killkläder och Elma bär mycket rosa...

Jag tror oxå att ett visst "flickigt" beteende är medfödd likaså det "grabbiga", detta förstärks verkligen när jag ser min dotter skina upp som en sol framför dockorna......

 

#1 - - Lena:

Haha!



Jag är likadan, pojkigt i Theos rum och flickigt i Tuva-Lis!



För mig handlar genus mycket om att ge barnen lika chanser och möjligheter!



Kram!

#2 - - Therese:

Även jag tänker som så att genus handlar om så mycket annat än färger.. Jag tror inte att en tjej står på sig mer, lr hur jag ska uttrycka, för att hon har blåa kläder ex. Det e ju mer att båda könen ska ges samma förutsättningar..Fast jag tänkte mner på färger förut, att försöka inte ge lillan så mycket rosa hihi, men va spelar det för roll? Hon e heelt galen i rosa o flickigt nu s



Å duu, TACK för det du skrev! Jag kommer snart springande o ber om råd skulle jag tro hur man får ihop allt.. Kram